Ny etablering

Skal knuse myter

Bilpleiebransjen har hatt en del fokus på grunn av useriøse aktører. – Jeg føler at det er mange myter om denne bransjen. Spesielt dersom det er folk med annen etnisk bakgrunn som driver stedet. Alle disse mytene skal vi knuse, sier en bestemt Omair Lateef. Nylig åpnet han og en kollega Rygge Bilvask & Storbilvask AS i Varnaveien 39N.

Etter en lang periode med tøff kamp for å få de nødvendige tillatelser samt oppussing av lokalene Kunne Omair Lateef og Fridun Potakhel endelig åpne Rygge Bilvask & Storbilvask AS i Varnaveien 39N. En bransje hvor det er mange store og små aktører og hvor Arbeidstilsynet også har avdekket en rekke kritikkverdige forhold hos enkeltaktører. 

– Nettopp dette med at mange tror at flere av de som driver i denne bransjen er useriøse cowboyer trigger oss litt ekstra til å starte opp med bilpleie. Vi vil vise at det går an å drive sunt og etter regelboka, og at vi med en annen etnisk bakgrunn kan være gode rollemodeller. Det er nok mange myter og forhåndsdømminger, sier Omair Lateef. 

God kundeopplevelse
Han forteller at de har flere ambisiøse men ifølge ham naturlige mål og krav til seg selv. – Vi skal gi kundene den beste opplevelsen og servicen, samtidig som vi er åpne for kritikk og tilbakemeldinger slik at vi kan forbedre oss ytterligere. Vi har støtte fra et team med svært dyktige og profesjonelle eksperter som vil hjelpe oss i forbedringsprosessen. Samtidig er vi også opptatt av å følge arbeidslivets regler til punkt og prikke. Det vil si at de ansatte skal ha tarifflønn og de skal jobbe på en bedrift hvor de føler trygghet i henhold til både forsikringer, HMS og annet. Fremtidige ansatte skal trives på arbeidsplassen og føle at de er en del av et godt miljø.

Ingen hurtigvask
Hos enkelte aktører i bilpleiebransjen forsøker man å trekke kundene inn ved å sette prisen på utvendig og innvendig vask svært lav.  – I mange tilfeller handler det da om en hurtigvask som er ferdig på noen minutter. De som ønsker det må til andre enn oss. Vi skal være grundige og profesjonelle og yte det lille ekstra som gjør alle bileiere fornøyd. 

Gjort det meste selv
Omair Lateef, som har mange års erfaring fra blant annet barnevernet, forteller at de har jobbet knallhardt lenge for å få lokalene godkjente og klare til åpning.

– Det har vært flere tillatelser som vi har måttet jobbe for og vi har valgt å gjøre veldig mye av oppussing og innredning selv. Dette har selvsagt tatt mye tid, men samtidig også spart oss for mye penger. Derfor har vi kunnet åpne lokalene uten at vi har tatt opp en eneste krone i lån. Det er vi litt stolte av. Men oppussingen har tæret på de oppsparte midlene, så nå håper vi kundene strømmer til, smiler han. 

500 kvadratmeter
Rygge Bilvask & Storbilvask AS har store og romslige lokaler. Selve bilpleiehallen er på over 500 kvadratmeter. Derfor kan de ta både vanlige personbiler og større kjøretøyer. 

– Hit kan alle komme som er glade i bilen sin og som ønsker at den skal få topp pleie. 

Vi har ikke fått alt utstyret som gjør det mulig å gjøre komplett vask og pleie av storbiler. Blant annet mangler vi en løfteplattform som gjør at vi kan ta den øvre delen av de høyeste bilene, og vi vil ikke drive på akkord med sikkerheten. 

Dersom noen kommer hit med storbiler blir det derfor foreløpig en begrenset pleie.

Tore Kubberød (tekst)
Jørn Mortensen (foto)

Skal knuse myter

Siste

To Top